C&C: Een van de grote RTS series. Met de Red Alert en de Tiberian serie. En na 13 delen zijn ze nog niet klaar en is C&C4 aangekondigd. En nog belangrijker misschien is de voorloper van deze serie: Dune II. De moeder aller RTS games. Dune II wordt vaak gezien als de eerste echte RTS game, met een basis, units en rescources. Dus ergens hebben we KaM te danken aan deze serie.
The Settlers: Deels gemaakt door Peter Ohlmann en Adam Sprys, de ontwikkelaars van KaM. Zonder de kennis die ze hier hebben opgedaan zou KaM er misschien ook nooit zijn gekomen. Deze serie is echt een metamorfose doorgegaan door de jaren. Deel 1 en 2 waren nog heel erg gericht op het bouwen, je moest eerst door outposts gebied veroveren voor je kon bouwen. Het vechten was niet echt goed uitgewerkt. In de laatste delen is dit eigenlijk helemaal weggevallen en is het bouwen veel simpeler geworden en zijn je vechtunits veel beter aan te sturen.
Anno: Ook een serie die zich heel erg richt op heb bouwen van nederzettingen. Ook is de handel een belangrijk onderdeel van het spel. Het vechten is hier echt ondergeschikt.
Total Anihilation: Een echte klassieker. Wordt wel gezien als het beste RTS spel ooit. Uitgebracht in 1997. Het was revolutionair door het natuurkundige realisme. Zwaartekracht had effect op artillery en je kon niet over bergen schieten met veel units. Ook was het spel zeer gemakkelijk aan te passen en werden er veel fan-made units ingevoegd.
Age of Empires: Ook een klassieker. Van 10.000 BC tot ca. 1850 AD. Sinds 1997 zijn al 7 delen en 3 spin-off's uitgebracht.
Warcraft: De eeuwige strijd tussen de orcs en de mensheid of later de alliance tegen de horde. Warcraft 1 kun je bijna naast Dune II noemen en is ook belangrijk geweest voor het gehele genre. Uiteindelijk is World of Warcraft een spin-off van deze serie. Maar een spin-off met wel heel erg veel succes.
Ik hoop dat ik zo ongeveer de toppers heb uitgekozen. De grote series van het verleden en het heden. Er zijn natuurlijk veel meer spellen die goed zijn, maar dit zijn in mijn ogen toch wel klassiekers.