Het is nu alweer 5 jaar geleden dat dit forum is opgericht. Ik beschouw hiervoor de aanmeldingsdatum van onze eerste 2 moderators als oprichtingsdatum. Er is in die jaren veel gebeurd, er zijn mensen gekomen en gegaan, er zijn projecten begonnen, sommige ook afgesloten of er wordt nog aan gewerkt, andere zijn doodgegaan en in de vergetelheid geraakt. Ik zelf ben hier nu bijna, op 1 dag na, ook al 5 jaar actief, ook heb ik in die tijd een groot archief aangelegd over KaM. Op basis van mijn geheugen, mijn archief en alles wat nog op internet te vinden is zal ik proberen een zo compleet mogelijk verslag te schrijven, vergeef mij alvast voor onvolledigheden en of fouten.
Hugo heeft in de loop der jaren meerdere sites gehad, ik zelf ben er in gerold tijdens website ingerold. Deze site had als forum een gastenboek, wat natuurlijk niet ideaal was, daarom werd er een msn group gebruikt als forum van site. Enkele dagen voordat dit forum werd opgericht heeft Hugo een nieuwe site aangekondigd, deze site had uiteraard ook een nieuw forum nodig, en zo is dit forum begonnen. Het moest eerst even op gang komen, bijna 2 maanden voor de eerste 10 leden, maar in de loop der jaren zijn we uitgegroeid tot een vrij groot forum voor een spel van deze leeftijd.
Wat is er nou gebeurd in die 5 jaar? Wat hebben we bereikt?
We hebben vooral veel berichten geproduceerd, we hebben zowel het als het ingehaald qua berichten. Gelukkig hebben de meeste van deze berichten ook inhoud. We hebben veel mensen kunnen helpen met vragen over het halen van missies of het installeren van patches. We hebben leuke of aparte strategieën kunnen delen of plannen voor het bouwen van de grootste steden.
Misschien wel mijn favoriete gedeelte, al de programmaatjes die zijn ontwikkeld om iets binnen KaM te veranderen of zelfs heel het spel opnieuw te maken. Toen dit forum begon waren we eigenlijk nog volledig afhankelijk van The Barbarian, we hadden op dat moment 2 simpele map-editors en TB had de Graphics Reader en Style Editor ontwikkeld. We waren in spanning aan het wachten op een verbeterde map-editor en misschien zelfs een mission-editor. Het heeft echter nooit zo mogen zijn. Door onenigheid is TB gestopt met al zijn ontwikkeling en hij heeft nooit meer iets van zich laten horen. Toch zijn programma's van tegenwoordig nog steeds gebaseerd op zijn werk.
Hierna kregen we zelf ook mensen die iets konden maken. De grootste ontwikkeling was de publicatie van de inhoud van de mission.dat files. Binnen 2 dagen dat het bekend was heeft Harold de eerste converter gepubliceerd en vanaf toen konden we in principe alles aanpassen en hele nieuwe missies maken. Vanaf toen ging het snel, de converter werd al snel een simpele notepad achtige editor. Vervolgens werd deze uitgebreid en kwamen er ook meerdere mensen die probeerden een editor te maken. Langzaam kwamen ook de plannen voor een graphische editor. De ontwikkeling van dezen is nog steeds bezig. Over het algemeen wordt de editor van Lewin als beste beschouwd. Alternatieven zijn die van Danjb, Thunderwolf en Legionary, waarvan de ene verder ontwikkeld is dan de andere.
Ook iets wat is ontstaan op ons forum zijn de remakes van KaM. Callsmurf2902 was de eerste die hier mee is begonnen, met een project genaamd KaM-CE, deze kreeg vrij snel een concurrent, OpenKam. Deze beide projecten zijn niet ver gekomen. Het bleek al snel dat het lastig zou worden om het hele spel te herbouwen, en dat de kennis daarvoor niet direct voorhanden was. Dit heeft echter wel de community wakker gemaakt. Harold is een tijd later begonnen met KaM-TKE, een project wat nog altijd in ontwikkeling is. Het eerste echt veelbelovende project, de kans is duidelijk aanwezig dat dit project ook afgemaakt zal worden. Een tijd later is Krom ook begonnen met de ontwikkeling van een remake, genaamd Castlesand. Hier is onlangs nog een demo van uitgekomen en deze lijkt echt op de goeie weg.
Om deze projecten heen zijn ook nog veel kleine programmatjes ontwikkeld, de een wat nuttiger dan de ander, maar toch leuk dat ze er zijn. Ze bieden de kans om allerlei kleine mods te maken, hier wordt echter niet heel veel mee gedaan, omdat het vaak toch te veel werk blijkt.
In de eerste jaren wisten we altijd al veel te klagen over de fouten in het spel, in de hoop dat er nog iets aan gedaan kon worden. Gelukkig is die hoop werkelijkheid geworden. Patch 1.6 zit nu in de laatste bèta fase en is al zeer compleet. Veel kleine foutjes zijn nu verbeterd alleen zolang we geen toegang hebben tot de source code kunnen de grote bugs niet verholpen worden.
De source code hebben we meerdere pogingen voor gedaan om die te verkrijgen. De laatste en ook meest serieuze is gestart met een petitie, 370 fans hebben er op ingeschreven. De mensen van Joymania waren wel positief, maar zij hebben de rechten niet meer. Zuxxez reageerde helaas minder goed, ze verdienen waarschijnlijk niks meer aan de source en ze kunnen er ook niks mee. Toch willen ze het niet vrij geven.
Iets wat geheel buiten ons forum is omgegaan, maar wat ik toch wil noemen is de info over de verschillende bèta versies van KaM1 is binnen gekomen. Ene Stargazer, een voormalig tester bij joymania, heeft op het duitse forum screenshots geplaatst van de verschillende testfases die het spel heeft doorlopen. Verschillende gebouwen zijn te zien, sommige totaal niet in de huidige stijl van het spel. Ook is hieruit naar voren gekomen waarom het teken van de ijzermijn rood is. Ooit was het ijzer ook rood, dit heeft opgeleverd dat er een mod is ontwikkeld waarbij het teken blauw is voor de huidige kleur van het ijzer.
Ik heb hierboven opzettelijk KaM1 genoemd. Omdat er ook steeds meer info is vrijgekomen over de ontwikkeling van KaM2 die ooit werkelijk heeft plaatsgevonden. Het blijft uiteraard jammer dat dit allemaal is stukgelopen. De laatste ontwikkeling hierin is dat er onlangs nog een “speelbare†demo is vrijgekomen van de 2D versie van KaM2. Dit zag er veelbelovend uit. Het 3D tijdperk heeft dit echter de das omgedaan, en daarom spelen we nog altijd het origineel uit 1998.
1998, lang geleden. Het spel is inmiddels 12 jaar oud. Het forum “slechts†5 jaar. We zijn dus al begonnen met een spel wat al 7 jaar oud was. Al met al een hele prestatie om toch dit forum op te zetten en levend te houden. Ik moet toegeven, de laatste tijd is het wat stiller geworden. We hebben te veel kennis vergaard en het aantal vragen daalt dus. Impulsen van nieuwe leden worden ook minder, toch blijft er toekomst met alle projecten die nog in ontwikkeling zijn. Ik hoop daarom ook, dat ik over 5 jaar weer zo'n lap tekst mag schrijven.
p.s. Al met al is het misschien niet echt een verslag over dit forum, maar meer over de KaM wereld van de afgelopen jaren. Misschien heb ik ergens grote punten overgeslagen, dus als iemand iets mist, zeg het dan. Ik ben vast dingen kwijt van de afgelopen jaren.