Weer een probleempje

Plaats hier al je off-topic reacties, die iets of weinig met KaM te maken hebben...

Moderators: Thunderwolf, The Dark Lord, hugo, merchant_992, jbsnorro

Weer een probleempje

Berichtdoor The Dark Lord » 19 apr 2008 20:36

Het is weer zo ver. Er is weer een hindernis die mijn ouwe trouwe computertje moet passeren. Ditmaal is het een ernstige denk ik, die met de hardware te maken heeft. :/

Een tijdje geleden crashde m'n computer zomaar. Er verscheen een of ander blauw scherm met een foutmelding. Daarna startte hij opnieuw op. De dag erna was het nog erger, toen gebeurde het wel een paar keer per uur. Het opnieuw opstarten ging toen ook niet meer helemaal goed. een zwart scherm verscheen dat ik maar al te goed ken: hoe wil je Windows opstarten? Veilige modus, veilige modus met blablabla, laatst bekende jusite configuratie, normaal, etc. Als je 'm gewoon laat lopen zal hij na 10 seconden vanzelf ''normaal'' opstarten, maar nee, dan kom je weer bij dat scherm. Na wat gepruts heb ik Windows toch weer zo ver gekregen op te starten.

Het blauwe scherm verschijnt nu iets minder vaak, maar alsnog is het zeer irritant. Ik kan bijv. niet meer Anno 1701 normaal spelen. Hij kan elk moment er mee stoppen, en dat geldt trouwens voor meer games. Zelfs als ik gewoon aan het internetten ben kan het gebeuren! Nu zie ik 'm al aankomen: ''wat is de foutmelding?''
Moeilijk daarop te antwoorden. Dat blauwe scherm verdwijnt namelijk weer vrij snel (en dan start hij dus opnieuw op). Wel heb ik opgemerkt dat hij soms verschillende foutmeldingen weergeeft. Een van de foutmeldingen is iets met ''MACHINE_CHECK_EXCEPTION'', en een ander iets met ''win32k.sys''. Googelen naar die eerste levert bijv. dit op: http://gathering.tweakers.net/forum/lis ... es/1048253 Daar lullen ze wat van ''als het daar niet aan ligt, blijft dit nog over''. Maar ja, daar wordt je niet veel wijzer van. Andere bronnen hebben het over de warmte.
Googelen naar win32k.sys levert ook wel wat op, bijv. een deel van de foutmelding die daarbij hoort: ''PAGE_FAULT_IN_NONPAGED_AREA''

Hoe dan ook, in elke bron werd zowat gesproken over MemTest, dus dat heb ik ook maar eens even gedaan. 2 errors ontdekt:

Copying between f9aaf8 and f9aa38 did not result in accurate copy.
Copying between f9aaf9 and f9aa39 did not result in accurate copy.

Hier ga ik dus nog even onderzoek naar doen. Nu zul je je afvragen, wat moeten wij daar nou mee? Ik dacht, misschien weet iemand hier iets over? Wat houdt het precies in?

//Edit:

Copying between f9aaf8 and f9aa38 did not result in accurate copy.
Copying between f9aaf9 and f9aa39 did not result in accurate copy.

Hierover niets te vinden. Ik ga sowieso maar eens het hele zooitje van binnen een schoonmaakbeurt geven. M'n vader moet echt snel een laptop kopen, dan kan zijn computer naar mijn kamer. ^^
The Dark Lord
MODERATOR

Re: Weer een probleempje

Berichtdoor King Harold » 20 apr 2008 09:19

Je RAM is stuk. Komt meestal door overvoltage/oververhitting. Als je een coole BIOS hebt kun je dat stuk RAM misschien uitzetten (dan heb je minder ram, ok, maar dan omzeil je de fout)
Als je RAM/computer nog redelijk nieuw is en je hebt hem niet geoverclockt dan kun je hem terug sturen, en anders is RAM niet zo heel erg duur (maar een hele nieuwe computer die beter is dan een oude hoeft niet veel te kosten)
King Harold

Berichtdoor The Dark Lord » 20 apr 2008 12:06

Hm, ik was al bang dat er iets stuk zou zijn... Toch bedankt voor het scheppen van duidelijkheid, want op internet was dat deze keer niet te vinden. ;)
The Dark Lord
MODERATOR

Berichtdoor KaM » 12 mei 2008 20:44

ik zeg gewoon ga naar je PC dealer bij je in de buurt en laat ze het nakijken :D
KaM

Berichtdoor The Dark Lord » 12 mei 2008 21:18

Is niet nodig. Het wordt steeds duidelijker dat er iets stuk is. Daar heb ik geen peperdure computerzaak voor nodig (die me vervolgens hun rommel gaan aansmeren). :wink:
The Dark Lord
MODERATOR

Berichtdoor King Harold » 12 mei 2008 22:23

RAM is toch goedkoop
ook weer niet gratis, maar toch..

als het probleem blijft bestaan met nieuw ram kan het nog de northbridge zijn (moederboard, mwah, dat zou wel heel extreem zijn) maar alleen bij intel processors, als je een AMD hebt dan is de schuld niet op de northbridge af te schuiven..
King Harold

Berichtdoor The Dark Lord » 13 mei 2008 14:46

Ik heb AMD.

Maar het maakt allemaal niet veel uit, binnenkort krijg ik toch m'n vader's pc. Die kan nog wel een tijdje mee. ;)
The Dark Lord
MODERATOR

Berichtdoor KaM » 16 mei 2008 18:42

Ram is inderdaad niet zo heel duur net als een geluids kaart die 2 dagen geleden kappot ging, ram is een keer tussen 20-40 euro per 512 MB

maar het beste kun je lang wachten net zo als met USB sticks, eerst was 64 MB al 50 euri en nou heb je voor 11 euro 1 gig dus prijzen zakken snel
KaM

Berichtdoor King Harold » 16 mei 2008 19:03

Pas maar op, DDR1 wordt duurder en DDR2 binnen niet al te lang ook

bovendien moet je er in de toekomst toch meer van kopen, en dan moet het ook sneller zijn, en dan ben je even veel geld kwijt als nu.. als je tenminste wil dat je RAM niet al oud is op het moment dat je het koopt
King Harold

Keer terug naar De Feestzaal