Als je iets vervelends hebt meegemaakt vandaag (of in de toekomst), kun je je hier uitleven.
Ik zal even beginnen.
Ik koop haast nooit games. Meestal gebruik ik torrents om ze te krijgen. Eigenlijk koop ik sowieso niet veel. Vandaag had ik echter wel iets gekocht. Een add-on op een game die me erg goed bevalt: Anno 1701. Ik vond (vind) trouwens wel vreemd aan Anno 1701 dat er geen updates in het Nederlands zijn. Van Pools tot Spaans, maar niet in het Nederlands. Minpuntje voor Sunflowers en Ubisoft. Vandaag had ik dus die add-on gekocht en die wilde ik graag uitproberen. Snel die dvd erin en de setup opstarten. Setup wordt geladen, geladen, geladen... Ping! ''This patch is not suitable for this language version.'' Wat? Waar heb je het over? Ja ik weet dat mijn Anno Nederlands is en dat dat Engels wordt, nou en? Waar kan dit door komen? Even (zeer onwaarschijnlijke) mogelijkheden opsommen:
- ik heb de game op mijn oude computer geïnstalleerd op mijn externe harde schijf, en toen ik mijn vaders computer kreeg simpelweg het stekkertje in die computer gedaan. Veel games werken dan niet (goed) meer, maar Anno wel. Wie weet was dat toch niet helemaal goed.
- ik heb een no-dvd patch gebruikt.
En de waarschijnlijkere:
- mijn Anno is niet geupdate naar de laatste versie (1.04).
- de add-on kan simpelweg alleen over een Engelse versie heen worden geïnstalleerd. Mijn Anno is niet Engels.
Omdat de onwaarschijnlijke mogelijkheden makkelijker zijn op te lossen, begin ik daar natuurlijk mee. Anno tijdelijk in de prullenbak gezet en opnieuw geïnstalleerd. Nee, nog steeds dezelfde foutmelding. Dan maar de waarschijnlijkere oorzaken. Via het ingame menu heb ik gezocht naar updates. Dan krijg je een hele lijst, en kies daar maar eens de goede uit. Oh ja, er zijn natuurlijk geen Nederlandse updates. Dan maar een Engelse. Bij de Engelse patches krijg ik een foutmelding ''this patch is not intended for the installed language of ANNO 1701''. Gek genoeg deed de Duitse het wel. Maar nee, nog steeds kon ik de add-on niet installeren. Dan blijft er dus nog maar één optie over, en dat is dat ik per sé een Engelse Anno moet hebben. Opnieuw in het Engels installeren is geen mogelijkheid, want in de setup kun je geen taal kiezen. Het is standaard in het Nederlands.
Hoera voor Sunflowers/Ubisoft. Op het hoesje staat duidelijk ''Requires the full version of ANNO 1701 to run.'' Volgens mij heb ik die wel... -.- Ik zal mijn geld eens terug gaan vragen... Wat doet die troep in de winkel anyway?