Omdat dit nogal wat vragen schijnt op te leveren in topics die daar niet voor bedoeld zijn, start ik deze maar.
Een eigen missie maken, hoe doe je dat?
Ik ga ervanuit dat je al een map hebt gemaakt, en dat er alleen nog een script gemaakt hoeft te worden. Dan zal ik proberen de basis een beetje uit te leggen.
Hoe begin je?
Je maakt je script in kladblok. Misschien dat word ook mogelijk is, maar dat weet ik niet. Als allereerste moet je ervoor zorgen dat bij jouw script de juiste map wordt geladen.
Typ bovenaan: !SET_MAP "data\mission\DMaps\save01.map". Als je dit hebt getypt zal hij dus save01 openen in dmaps, dus moet je ervoor zorgen dat dat jouw map is.
Dan moet je bepalen voor hoeveel spelers jouw map is. En bedenk dan wel dat player 0 ook een speler is, dus als je instelt dat er zeven spelers zijn, is dat player 0 t/m 6. Dit stel je in met ''!SET_MAX_PLAYER 6''
Voor eigen missies:
Mens:
Als je een eigen missie wilt maken, dus mens tegen computer, moet je veel instellen. We beginnen met player 0 (rood), en die maken we de mens. Als je iets wilt instellen voor speler 0, typ je eerst ''!SET_CURR_PLAYER 0''. Dan kun je daaronder verder gaan. Met ''!SET_HUMAN_PLAYER 0'' zorg je ervoor dat als jij de missie gaat spelen, jij speler 0 bent. Dan moet je ''!ENABLE_PLAYER 0'' doen, zodat speler 0 zijn troepen kan bewegen etc.
Ook is belangrijk: Wat moet je doen om de missie te halen? Alle troepen vernietigen? !ADD_GOAL 4 1 0 ''speler van wie dat moet'' Alle gebouwen vernietigen? !ADD_GOAL 3 1 0 ''speler van wie dat moet''.
En wat moet er gebeuren voor je hebt verloren (Dat zijn dezelfde codes, maar dan met !ADD_LOST_GOAL)?
AI/computer:
Voor de computer werkt het eerste gedeelte hetzelfde, behalve dat je ''!SET_HUMAN_PLAYER'' natuurlijk moet weglaten, en je hoeft niet voor hem te bepalen wanneer hij wi/verliest. Er zijn echter wel een hoop andere dingen die je moet instellen voor de AI. Hier staan de belangrijkste op een rijtje:
!SET_AI_PLAYER
!SET_AI_START_POSITION 99 15
!SET_AI_NO_BUILD
!SET_AI_CHARACTER TOWN_DEFENSE 50
!SET_AI_CHARACTER CONSTRUCTORS 0
!SET_AI_CHARACTER RECRUTS 20
!SET_AI_CHARACTER WORKER_FACTOR 3
!SET_AI_CHARACTER MAX_SOLDIER 204
!SET_AI_CHARACTER TROUP_PARAM 0 12 4
!SET_AI_CHARACTER TROUP_PARAM 1 12 4
!SET_AI_CHARACTER TROUP_PARAM 2 12 4
!SET_AI_CHARACTER TROUP_PARAM 3 12 4
Voor uitleg: download Nick zijn uitleg.
Je kunt meerdere AI-spelers er in zetten, door gewoon !SET_AI_PLAYER onder de speler te zetten waarvan je wilt dat het een AI-speler is.
Bouwen, troepen, en grondstoffen:
Gebouwen:
Dit is weer wat lastiger. Ik zelf heb met magazijnen plaatsen altijd veel moeite. Een gebouw plaats je met de code ''!SET_HOUSE ''Type'' ''X-coörinaat'' ''Y-coördinaat''''.
Type houdt in: welk gebouw. Hier moet je een getal van 1 t/m 28 invullen, afhankelijk van welk gebouw je wilt plaatsen. Dit kun je ook vinden bij het onderwerp ''scripting'', end an de eerste post van Nick. Let wel, dat elk gebouw zijn eigen coördinaten heeft! Je moet bij het magazijn bijvoorbeeld het hokje rechtsonder invullen, maar bij de houthakker bijvoorbeeld onder in het midden (ik ken het al bijna uit m'n hoofd
)!
Troepen:
Dit is erg eenvoudig. Gebruik gewoon !SET_GROUP ''Type'' ''X-coördinaat'' ''Y-coördinaat'' ''kijkrichting'' ''Aantal per rij'' ''Totaal eenheden''.
Je kunt ook !SET_AI_DEFENCE gebruiken, zie daarvoor de uitleg van Nick (die moet je gewoon hebben!
).
Paden tussen gebouwen:
Dit is het aller-makkelijkste van het scripten: Typ !SET_STREET, met daar achter de X-coördinaat en daar achter de Y-coörinaat, en je hebt een stukje pad liggen... Nadeel is dat het zo vaak moet.
Grondstoffen:
Grondstoffen kun je in een magazijn plaatsen door !ADD_WARE te typen, en daarachter welk type, en daarachter de hoeveelheid. Zo werkt dat ook met wapens. !ADD_WEAPON voegt een wapen toe in de kazerne.
Wil je grondstoffen plaatsen in een tweede of derde magazijn? Typ !ADD_WARE_TO_SECOND, of !ADD_WARE_TO_THIRD, etc. etc.
Graan- en wijnvelden:
Net zo simpel als een weg plaatsen, maar dan met de codes !SET_FIELD en !SET_WINEFIELD.
Bondgenoten en kleuren:
Bondgenoten:
Wil je dat speler 1 bondgenoot is van speler 0? Gebruik: !SET_ALLIANCE 2 1. Wil je dat speler 3 bondgenoot is van speler 0 ? Gebruik: !SET_ALLIANCE 4 1. Die 1 wil zeggen dat ze bondgenoten zijn, dus die moet je altijd gebruiken. Let op dat je dit wel bij beide spelers zet, dus als speler 1 bondgenoot is van speler 0 zet je onder speler 0 ''!SET_ALLIANCE 2 1'', terwijl je onder speler 2 ''!SET_ALLIANCE 0 1'' zet.
Kleuren:
Player 0: rood
Player 1: blauw
Player 2: groen
Player 3: paars
Player 4: geel
Player 5: zwart
Als je wilt dat jij of jouw AI-speler een andere kleur, bijvoorbeeld bruin is, dan moet je dit gebruiken:
!SET_MAP_COLOR 3
!SET_NEW_REMAP 209 210 211 212 213 214 215 216 (dit zijn niet de codes voor bruin, maar ik denk voor zwart). Omdat niemand die codes uit zijn hoofd kent, en er tot nu toe nog geen logica in ontdekt is (hoogstens wordt hij misschien wat donkerder als je hoger gaat) zul je dit zelf en beetje moeten uitzoeken.
----------------------------------------------------------------------------------------------------
Als je klaar bent met het scripten, moet je je script nog coderen. Dit doe je met de Mission(de)coder van King Harold, die je in ''eindelijk: de missiebestanden zijn gepubliceerd'' kunt vinden (of zoiets
).
Goed, ik hoop dat het zo iets duidelijker is, als ik iets belangrijks ben vergeten, zeg het maar dan pas ik het aan. Sommige dingen snap ik zelf ook niet helemaal, zoals de aanvallen van de AI. Dat is meer Nick zijn terein. Veel succes.