Techniek
Knights and Merchants The Shattered Kingdom werd in 1998 uitgegeven door de makers van Joymania.
Knights and Merchants is ontstaan uit de ideeën van 'Settlers 2', de mensen die vroeger voor Bluebyte aan Settlers werkten, zijn overgestapt naar het bedrijfje Joymania waaraan ze aan Knights and Merchants begonnen te werken. Knights and Merchants is geschreven in de programmeertaal C++, en de missies zijn verder ontworpen door een speciaal door Joymania gebouwde missie editor, die helaas nooit aan het spel is toegevoegd.
Joymania heeft veel plannen gehad, die ze later toch hebben gewijzigd, maar waarvan nog wel sporen zijn achtergebleven. Wanneer je met KaM Graphics Reader de afbeeldingen uit het spel doorzoekt zul je de volgende afbeeldingen vinden, die nooit in het spel zijn teruggekomen.
Dit was het teken voor de houthakker. Er zouden twee aparte personen komen, één die de bomen zou planten en de ander die ze zou omhakken.
In het uiteindelijke spel zijn deze in één persoon samengebracht.
Dit waren de oorspronkelijke tekens voor de 'boom-aanplanter', zodat bovenstaande persoon ze zou kunnen omhakken.
Dit zijn delen van muren. Joymania had deze bedoelt zodat je zelf muren zou kunnen bouwen, maar toch is deze functie uiteindelijk weggelaten.
Er is ook ooit overnagedacht om de bewoners 's nachts te laten slapen. Dit is het teken voor een woonhuis. Ook dit is nergens meer in het spel terug te vinden.
Deze kruizen waren in TPR bedoelt als teken voor het raadhuis. Op oude screenshots is deze nog terug te vinden. Wellicht was het eerst bedoelt om voor een kerk of iets dergelijks te gebruiken.
Ook een hekwerk zou aan het spel worden toegevoegd. Wellicht zou dit worden gebruikt als omheining voor paarden of als simpele muur.
Wat de precieze functie van deze bijl is, is niet bekend. Misschien wou Joymania het eerst wél mogelijk maken om Barbaren in de kazerne te kunnen maken.
Nog drie voorwerpen waarvan we de precieze bedoeling niet kennen. Een houten schild, een ijzeren schild en een piek. Wellicht zijn dit vroege schetsen van de uiteindelijk in het spel terechtgekomen wapens. Duidelijk is wel dat de afbeeldingen er grafisch ook heel anders uitzien dan de uiteindelijke versies.
Waarschijnlijk moet dit een paard voorstellen. Wat de precieze functie hiervan zou kunnen zijn is niet bekend. Ook dit zou een schets geweest kunnen zijn voor het icoon van het paard in de kazerne.
Ook deze hand met een vork komen we niet meer tegen. Waarschijnlijk was het spel eerst zo gemaakt dat er een algemene knop was om je eenheden eten te geven, maar dat je met dit teken eerst de juiste troep moest aanklikken.
Wat dit precies moest voorstellen weten we niet. Misschien is dit een overblijfsel wanneer je een muur zou slopen.
Beide wapens missen een deeltje. Ook hiervan kunnen we de preciese betekenis niet achterhalen, maar we vermoeden dat dit overbleef als je een bediende of misschien wel een soldaat dode die zo'n wapen bij zich droeg.
De volgende afbeeldingen zijn afkomstig uit de door Joymania gebouwde missie-editor.
Onbekend is de betekenis, maar hoogst waarschijnlijk werd aansluiting tussen 2 verschillende 'tegels' met deze knop mogelijk gemaakt.
Waarschijnlijk is deze knop gebruikt voor het overzichtsmenu van alle mogelijk tegels (zoals water,gras,zand,rots,etc.).
Waarschijnlijk waren diverse planten,takken,paddestoelen,etc. onder deze knop te vinden.
Dit moest de kopieer knop voorstellen, om een kaart in zijn geheel te kopieëren.
Onder deze knop konden bijvoorbeeld bomen en andere planten gevonden worden.
Waarschijnlijk schakelde deze knop de overzichts kaart, in de linkerbovenhoek in.
De help knop van het programma.
Hiermee kon meest waarschijnlijk hoogteverschil in de kaart worden aangebracht.
De laden en opslaan knop van kaarten.
Volgens sommigen zijn er nog meer plannen die nooit verder zijn uitgewerkt, zoals het instellen van de moeilijkheidsgraad en het spelen tegen meerdere computers in multiplayer kaarten.
Hoe zijn de bestanden opgebouwd?
Wanneer je de mappen in de map 'data' beter bekijkt, zul je daar een aantal belangrijke bestanden in terugvinden.
Hieronder een korte beschrijving van inhoud van de mappen zelf:
Defines Hierin worden de meeste afbeeldingen gedefineerd. Met Graphics reader zijn deze afbeeldingen te bekijken.
GFX In deze map komen we o.a. de lettertypen tegen, die in het spel worden gebruikt. Ook deze kunnen met Graphics Reader worden bekeken. In TPR vind je hier ook een map met alle videobestanden uit het spel terug.
Misc In deze map kunnen we eindelijk ook iets bekijken. In de 4 bestanden (setup.lib/setup.old/text.lib/text.old) kun je wanneer je deze met een tekstverwerker, zoals kladblok, opent uitlezen, en in deze bestanden vind je de teksten terug, die in het spel worden gebruikt. Elke zin, staat hier opgeschreven.
Mission Zoals de naam al aangeeft, dit is de map waarin de missies zijn opgeslagen. In de .dat bestanden vind je de opstart gegevens, etc. terug (waarbij mission staat voor een gewone en mmision voor een multiplayer missie). De mappen hierbinnen in zijn voor de werkelijke kaarten waarbij in MMAPS de multiplayer-kaarten zijn opgeslagen en in SMAPS de singleplayer-kaarten. In TPR zijn ook nog de DMAPS verwerkt, dit zijn de losse missies die kenmerkend zijn voor TPR.
Save Ook dit is duidelijk, hierin worden de opgeslagen spellen bijgehouden.
SFX Hierin staan alle geluidseffecten opgeslagen. Van de verhalen, tot de strijdkreten van de soldaten aan toe. In TPR komen hier ook, de bestanden van de liedjes binnen het spel te staan.